Jeg kæmper for, at Viborg Kommunes skolevæsen skal være endnu bedre, end det er i dag.
Jeg er indædt modstander af de lange skoledage, og jeg har derfor i indeværende byrådsperiode kæmpet ihærdigt for, at skolerne kunne ændre på dette. Viborg Kommune blev derfor forgangskommune ved at give skolerne mulighed for at konvertere den understøttende undervisning til tolærerordninger. I dag er det ca. halvdelen af kommunens skoler, der benytter sig af denne mulighed, men jeg vil fortsat kæmpe for, at flere skoler anvender denne mulighed.
Lærerne i folkeskolen oplever i stigende grad, at eleverne er trætte sidst på dagen, og at de derfor ikke får det optimale ud af undervisningen. Det kan og skal vi gøre bedre!
Viborg Kommunes skolevæsen skal også i højere grad anvende linjefagsuddannede lærere, så eleverne møder den bedste faglighed. Derudover mener jeg også, at det er lærerne, der skal varetage undervisningen i folkeskolen. Jeg ser det som en gevinst, at pædagogerne kan hjælpe og støtte de elever, der har behov for ekstra hjælp, men det er fortsat læreren, der har den faglige ekspertise i forhold til at undervise.
Der er i højere grad kommet et ønske om, at elever fra specialtilbud skal inkluderes i et normaltilbud, men det bliver ikke med min stemme. Inklusionen er i mine øjne nået for vidt!
Det er afgørende, at alle elever profiterer af det skoletilbud, de er en del af.
Det er vigtigt, at vi kigger på det enkelte barn og vurderer, hvad der vil styrke og gavne netop dette barn. Når inklusionen ikke lykkes, så kan alle i klassen mærke det, og det er der ingen, der er tjent med. Drømmen om det store besparelsespotentiale ved at flytte flere børn fra special til almenområdet er så forfejlet, da ressourcerne ikke er fulgt med fra specialområdet til almenområdet.
I specialtilbuddene har vi netop lærere med det nødvendige kompetenceløft til at kunne håndtere de elever, der har brug for ekstra hjælp og støtte.
Jeg vil derfor fortsat kæmpe for, at vi i Viborg Kommune bevarer vores specialtilbud.
Med klasser på op til 29 elever er der meget langt rundt for den enkelte lærer – det er ganske enkelt umuligt – og det er derfor ikke alle elever, der får den fornødne hjælp! Mange privatskoler opererer med lavere klassekvotient, og det er ofte dét, forældrene efterspørger, når de flytter deres børn fra en folkeskole til en privatskole. Jeg vil kæmpe for en lavere klassekvotient i Viborg Kommune, da det er vigtigt, at alle elever får den hjælp, de har brug for.